לא כל דבר הוא ספאם

By | 23 במרץ 2008

אמיר שחר כתב פוסט אורח בגלוב בכותרת הקורא היחיד שמעניין אותי: גוגל

לסיום, מחשבה קצת מטלטלת
שלושה /ארבעה חודשים אחרי שהתחלתי לקדם את האתר שלי אני נמצא איפשהו בין מקומות 4-6 בעמוד הראשון של גוגל (הידעתם שכל פעם אתם עשויים למצוא דרוג תוצאות אחרות אחר בגוגל?).

המיקום אפקטיבי עבורי ואפילו אני הולך ומתמחה בשירות משלים ללקוחות (וכפועל יוצא גם מרוויח עבודות לכתיבת תכנים לאתרים ולקידום אתרים). אבל ככל שאני חושב על זה יותר ויותר, אני מזדעזע מעצם הרעיון שכמעט בכל יום כאשר אני מקדיש שעה עד שעתיים לקידום האתר שלי (כתיבת תכנים ומאמרים) אני בעצם גם מייצר זבל, אבל בעיקר עובד וכותב חומרים שמיועדים להיקרא על ידי קורא אחד ויחיד לא אנושי – גוגל.

אני קורא את הפוסט הזה ואת הביקורת עליו כנובעים מכוונה טובה אבל מכילים חשיבה מבולבלת.

אני אנסה לעשות קצת סדר.

קודם כל, המילה "ספאם". המילה הזאת, כשהיא משולבת בשיחה על האינטרנט מייד מערפלת את השיחה.

כל הצפה של תכנים = ספאם = משהו רע.

אז במקום "ספאם" אשתמש כאן במילה "הפרעה".

בקידום אתרים באינטרנט מעורבים חמישה גופים.

1. בעל העסק שמקדם את האתר שלו
2. הלקוחות הפוטנציאלים של העסק
3. המתחרים של בעל העסק
4. מנוע החיפוש (נניח גוגל)
5. אלה שהם אף אחד מהארבעה הראשונים

אז מי מפריע למי?

אם אני זקוק ליחסי ציבור ואני מחפש בגוגל יחסי ציבור ובדף התוצאות הראשון מופיעים אתרים של עסקים המספקים שירותי יחסי ציבור, אני מרוצה. לא אכפת לי איך הם הגיעו לשם. מבחינתי, אין הפרעה.

אם אני מתחרה של אותו עסק, והוא מצליח להגיע לפני בתוצאות החיפוש בגוגל ובעקבות כך אני מקבל פחות לקוחות, מבחינתי יש כאן הפרעה.

אם אני גוגל, האם מפריע לי שבדפים השלישי והלאה נמצאים תכנים שכל מטרתם לדחוף קישורים לדף הראשון והשני? לא יודע. אם היה מפריע לגוגל, בטח היו מנסים לעשות משהו בעניין.

אם אני חנן, שהוא לא לקוח פוטנציאלי של יחסי ציבור, והוא לא גוגל, והוא לא מתחרה. מה יפריע לי? יפריע לי אם אחפש משהו שהוא לא יחסי ציבור ויופיעו לי דפים לא רלוונטיים לחיפוש שלי.

לי, לחנן, לא אכפת שהמתחרים של אמיר שחר כועסים עליו. וגם לא אכפת לי מגוגל. אכפת לי מהשירות שאני מקבל מגוגל.

אם אני אקבל שירות לא טוב מגוגל, אני אתעצבן על אמיר שחר שהפריע לי ואני אשקול להשתמש במנוע חיפוש אחר שייתן לי תוצאות יותר רלוונטיות.

מבחינתי, בינתיים, אמיר שחר הוא לא ספאמר. סתם בעל עסק שמנסה לקדם את העסק שלו בכל האמצעים הלגיטימיים שעומדים ברשותו.

לסיכום. אמיר שחר לא מפריע לי. היחידים שהוא מפריע להם הם המתחרים שלו. מבחינתי, אין בעיה בתחרות מסחרית.

(ואם לדוגמא אני לקוח פוטנציאלי של אמיר שחר ואני מגיע בעקבות חיפוש לאתר שלו ושם נכנס לדף של לקסיקון מושגים ומוצא שם רשימת ערכים ללא הסברים, אז אני אולי אשקול לבחור במישהו אחר שהשקיע באתר שלו ולא רק בקידום. וגם אם אני אמצא שם טקסטים עם קו תחתי שהם לא לינקים. )

6 thoughts on “לא כל דבר הוא ספאם

  1. אמיר שחר - יחסי ציבור

    אתה יודע מה? אני ממש לא מסכים. לא תמיד צריך להתחשב רק במבחן התוצאה ולא כל האמצעים כשרים להשגת המטרה.

    ובמידה מסויימת השאלה היא כמה אני מכבד את עצמי, את האחרים, את המקצוע, את הסביבה העסקית שאני פועל בה והאם אני מוכן להיות צדיק בסדום (אני מקצין את העניין).

    אתה יודע מה חנן? אני רוצה לקוחות שידעו להעריך גם כי פועל בשיטה אתית בכל אופני העבודה שלי ולא כל האמצעים כשרים. אני אשתמש בכל ניסיוני, כוחותי, יכולותי (ויש לי) כדי לקדם את האינטרסים של הלקוחות שלי, אבל בשום פנים ואופן לא אשתמש באמצעים פסולים וזאת גם אם אני יודע שאמצעים פסולים עשויים לתת ללקוח איזשהו ערך גבוה יותר באופן נקודתי.

    ובאשר ללקסיקון המונחים – כן… כל הבוקר עבדתי עליו. אחר כך הייתי צריך קצת לעשות דברים אחרים ועד מחר בבוקר כנראה שחלקו הגדול יתמלא בערכים. (זו בערך שיטת העבודה שלי).

    ופתאום שמתי לב דרך אגב מה כתוב בכפתור "שלח תגובה" – התגובה שלי מכבדת את הבלוג ואת קוראיו ובכך בעצם I Rest My Case

    (ואם כבר אתה כותב ומגיב אלי אז לפחות תתן לינק מהמילה יחסי ציבור חה חה חה).

  2. דרומי

    אני לא מסכים עם הניתוח שלך.
    כשאני מחפש בגוגל 'יחסי ציבור', אני מצפה שגוגל יתן לי את התוצאות הכי רלוונטיות. השאלה היא מה זה תוצאה רלוונטית.
    לא כל משרדי יחסי הציבור הם רלוונטיים באותה מידה. אני מצפה מגוגל שיתן לי לא רק רשימה של משרדי יחסי ציבור, אלא רשימה של משרדים ממויינת לפי הרצינות שלהם*. ההנחה שעומדת מאחורי האלגוריתם של גוגל היא שמשרד יחסי ציבור שהרבה אנשים מדברים עליו, הוא כנראה משרד חשוב ומרכזי, ולכן אתר שמקבל הרבה קישורים מופיע הרבה פעמים. אם הקישורים האלה נובעים מכך שהאתר הזה מחזיק איש SEO מוצלח, הרי שהאתר הצליח לבלבל את גוגל ולגרום לו לחשוב שהוא משרד מרכזי – ואגב כך, גם אני כלקוח התבלבלתי.
    במקרה של יחסי ציבור זה עובד פחות טוב, אבל אם אני מחפש בגוגל גן ארועים, אני רוצה למצוא את האתר של הגן שכולם כתבו עליו בבלוגים שלהם איזו אחלה חתונה הייתה שם, לא את האתר שהבן של המנהל שתל אליו הכי הרבה קישורים פיקטיביים.

    *הדוגמא של משרדי יחסי ציבור היא בעייתית כאן, כי חלק ממה שהופך משרדי יחסי ציבור לטובים זה היכולת לקדם אתר בגוגל.

  3. אלעד

    אני מצטרף להסתייגויות של אמיר ודרומי.

    בנוסף, אם גן אירועים שכר איש SEO אז כשאני עורך אירוע בגן אני משלם יותר כסף עבור הפעולות המפוקפקות האלה, וזה מעצבן.

  4. מאזינה ברקע

    אני חושבת שעצם ההתייחסות למיקום בתוצאות החיפוש כאל אינדיקציה לאיכות, הוא בעייתי. בימינו, לאור השימוש האגרסיבי ב-SEO, זה עשוי להיות שווה ערך למיקום בדפי זהב. אז נכון שזה יכול להיות אתר מצויין ומרכזו שכולם מקשרים אליו. אבל זה גם עשוי להיות שווה הערך האינטרנטי לא.א.א. יחסי ציבור.

  5. אמיר שחר

    מאזינה – עובדה שרוב הגולשים כמעט לא עוברים לעמוד התוצאות השני, ויותר מזה, הם אפילו לא גוללים את הדף. מעדיפים את חמשת/ששת התוצאות הראשונות ורק אם הם לא באו על סיפוקם, הם ממשיכים הלאה.

    זה כבר ממחקרים – לא תחושת בטן

  6. מאזינה ברקע

    לא אמרתי שקידום אתרים הוא דבר שיש לזלזל בו, ולא אמרתי שמקום ראשון בגוגל הוא דבר מיותר. גם מקום ראשון בדפי זהב היה פעם דבר חשוב.
    אני התייחסתי לגישה לפיה מקום ראשון בגוגל = אתר איכותי. על ההשוואה הזו אני חולקת, ובעיקר מנקודת מבטו של הגולש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *