זכותי לכתוב משהו משפיע ומקורי

By | 16 באפריל 2008

בזמן האחרון אני חושב קצת על הבדלים תרבותיים בין ארצות הברית וישראל. אף פעם לא הייתי בארצות הברית (למעשה, אף פעם לא חציתי אוקיינוס בחיים שלי) וכל מה שיש לי הם עדויות שאני מקבל דרך אמצעי התקשורת השונים.

בכל מקרה, בלוגים. מה ההבדל בין בלוגים בישראל ובלוגים בארה"ב?

1. זכותי לכתוב

2. משהו משפיע

3. משהו מקורי

התחושה שלי היא שבשביל אמריקאים, אולי בגלל נסיבות הסטוריות, הזכות לביטוי חופשי עומדת לפעמים בחשיבות גדולה יותר מאשר הצורך לכתוב משהו מקורי. אני חושב שיש להם איזו ידיעה שאם הם יכתבו משהו לא מקורי, אבל המון מהם יכתבו את זה, תהיה לכך השפעה.

קחו לדוגמה את הפוסט הזה של דוק סרלס. כל מה שהוא עשה זה קופי פייסט.

בישראל זה שונה.

כאן, אם זה לא מקורי, לא נכתוב.

הדוגמה היוצאת מן הכלל המעידה על הכלל היא הפרוייקט של שוקי למען מרפאת הפליטים. כמה דברים מקוריים ונורא מעניינים כבר נכתבו בפרוייקט הזה? כמעט ולא. אבל היתה התגייסות להפחית ממינון המקוריות למען חובת השמעת הדעה והתחושה שיש סיכוי להשפעה.

אני חושב/משער שאחת הסיבות לתחושה של ישראלים שאין טעם לכתוב משהו שהוא לא מקורי היא אשליית הקוטן של עולם הבלוגים הישראלי.

תסתכלו ברשימה של שוקי. כמה מהבלוגרים שנמצאים ברשימה אתם מכירים וקוראים?

אם יש לכם בלוג (למישהו מקוראי וובסטר אין בלוג?) , כמה מהבלוגרים שנמצאים ברשימה קוראים אותכם?

ומכאן, האם אפשר יהיה להניח שאם תכתבו משהו לא מקורי, יש סיכוי שלא מעט מהקוראים שלכם עדיין לא קרא את זה במקום אחר?

האם יש אפשרות לעודד בלוגרים ישראלים לכתוב דברים לא מקוריים כדי להגדיל את הסיכוי להשפעה?

(ועוד דוגמה לאחר סגירת הפוסט: חנית כותבת: שתיל מחפשים מחליף לחנן, כדי לתת לעסק קצת יותר נראות אני מצטטת כאן את הפוסט של חנן.)

3 thoughts on “זכותי לכתוב משהו משפיע ומקורי

  1. אלירם

    אבל הרי אנחנו עצלנים.
    בקרוב (הלוואי) כשיהיה כפתור שאוטומטית יוסיף לבלוג שלנו פוסט האומר "קראתי פוסט מרתק אצל חנן בנוגע לנטייתם של בלוגרים ישראלים לא לכתוב על נושא מסויים אם אין להם משהו מקורי להוסיף. להמשך לחצו כאן."

    ואם כל פוסט שמעוניין בהפצה כזו יכיל את המשפט הזה בנוסח זה או אחר (אולי זה יכול להיות תוסף ל WP?) מוכן כבר להדבקה, אז אולי יהיו רבים יותר שיפיצו את הבשורה.

  2. השדון האגדי

    זה נכון שאם נחשפתי למשהו חשוב (בעיני לפחות) אני צריך להמשיך אותו גם בבלוג. יודע מה, זה נכון לפחות מבחינתי.

    הבעיה היא שאני לא חושב שאנחנו קהילת בלוגרים כ"כ גדולה, שכל דבר שהוא תורם לאיש שזקוק לתרומה הזאת צריך להתפרסם בעשרה מקומות.

    אני חושב שאם מישהו צריך מידע בנושא, שהוא יכול לתרום או שהוא פשוט בתוך הנושא – הוא ימצא את הדברים הללו גם בלעדי.

    אם יש איזשהו פוסט שהוא נורא חשוב שאני חושב שהוא יכול לשנות את דעת הקהל או שאני חושב שצריך להלחם בו, אז אני כן עושה "לכו לקרוא אצל".

    אתה לא יכול להגיד שהמלחמה של 892 לא מעתיקה מידע ממידע מפוסט לפוסט. אבל זה רק כדי שיהיו הרבה יותר נחשפים לדבר.

    בשורה התחתונה, יש לי בעיה עם העתקת פוסט מבלוגר אחר. הבעיה הזאת נעלמת שאני חושב שזה משהו שאמור לעניין את כולם או שזה איזה עניין עקרוני (למשל, פגיעה בדמוקרטיה).

  3. דני

    1. זכותי לכתוב
    2. משהו משפיע
    3. משהו מקורי
    כל ה-3 שהזכיר חנן נכונים, אלא שלגבי עצמי הסדר הוא שונה, ובראש סולם העדיפויות עומדת השאלה האם זה משהו משפיע ? א"כ – זכותי לאמר מה שלדעתי צריך להשפיע, ורצוי שיהיה גם מקורי, אם כי לפעמים 'העתק-הדבק', שמטרתו להפיץ ולגרום לתהודה ולהשפעה גדולה יותר של משהו שאחר כתב, הוא יעד לא פחות חשוב מלהיות מקורי בכל מחיר. וחוץ מזה – מי לא חושב-עד-בטוח שמה שכתב הוא מקורי עד בלעדי וראשון בתולדות-הכתיבה ?! ואחרון: אני עצמי, הקורא את ה'פוסטים' (רשומות בעברית צחה) של חנן ושל אחרים ב'בלוגיהם', כבר כשנתיים או אפילו יותר, מתלבט כל הזמן הזה אם 'לפתוח 'בלוג' משל עצמי, או אפילו 'אתר' על שמי… אלא שהשאלה של "מה זה כבר ישפיע", שהוא תולדה של "כמה כבר יקראו", ובעיקר – "איזה בעלי יכולת-השפעה וסמכות-החלטה כבר יקראו את מה שאכתוב" – על השאלות האלו אין לי תשובה אופטימית. ולכן בינתיים אני קורא הרבה, פה ושם מגיב ב'טוקבקים' כמו זה (וכמה ומי כבר יקראו ?), ובעיקר ממשיך להתלבט ולהתחבט אם כדאי (מבחינת יכולת-ההשפעה של הדברים שאכתוב, כבר אמרתי ?!) להשקיע בהקמה והתפעול של 'בלוג' או 'אתר', כולל למידת הטכניקות וה'שפות' אותן אצטרך בודאי ללמוד לשם כך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *