ההפרטה – תשתית לפשיעה

By | 28 בספטמבר 2008

מכל המלל שהתפרסם בסוף השבוע בעיתונים ובבלוגים, ואולי גם מכל המלל שיתפרסם בראש השנה, הטקסט הכי חשוב בעיני הוא מה שאמר מפכ"ל המשטרה דודי כהן בראיון במוסף הארץ לארי שביט.

אז אם אתם מעורבים באיזו שיחה על נזקי ההפרטה, תזכרו את הדברים הבאים:

המדינה בסכנה

אתה מחזיק בדעה שעם כל הכבוד לארגוני הפשע לא הם האיום האסטרטגי על ישראל.

"נכון. ארגוני הפשע הם איום חמור שהמשטרה מתמודדת איתו. אבל השחיתות השלטונית היא האיום האסטרטגי על המדינה. אני מעריך שבעבר לא ראינו את היקף התופעה. רק בשנים האחרונות איתרנו שהשחיתות השלטונית נוגעת בכל מקום. אם הגענו לכך שהמשטרה נאלצת לחקור נשיא מדינה, ראש ממשלה ושר אוצר, המצב חמור".

מה ההשפעה של תהליך ההפרטה על השחיתות השלטונית?

"ההפרטה יצרה מצע נוח לשחיתות השלטונית. חברות לאומיות עוברות לידיים פרטיות, ארגונים ציבוריים עוברים לידיים פרטיות. נוצר מצב שכמעט אין גוף ממשלתי או ציבורי שאי אפשר לקנות אותו. אין מקום שבו אתה לא יכול להשפיע באמצעות מימון על ועדה זו או אחרת. המצב הזה מסוכן ביותר למדינת ישראל".

אתה יכול לתת דוגמה?

"אני לא יכול למסור לך מידע מפורט. אבל על פי המודיעין שלנו, כל סוגיית המכרזים, למשל, היא כר נרחב לפשע מאורגן, לפשיעה מאורגנת, להשתלטות על תשתיות מדינה. יש כאן תופעות של הונאה, מרמה, זיוף ושוחד".

האם תופעות כמו תופעת גאידמק מדאיגות אותך?

"גאידמק אינו מסוגל לאיים על המשטרה. המשטרה יציבה וחזקה ויכולה לעמוד מול איומים של בעל הון כזה או אחר. לא גאידמק מטריד אותי".

בעצם אתה אומר שיש כוחות רציניים יותר מגאידמק המאיימים עלינו, אבל אותם אין אנחנו שומעים או רואים.

"נכון. יש כוחות הרבה יותר רציניים. יש פה הון-שלטון, יש פה פשיעה מאורגנת, יש פה מעורבות של שלטון עם פשיעה. יש פה ניסיונות השתלטות על תשתיות מדינה. יש אילי הון שמשקיעים בתשתיות מדינה, מנסים להשתלט על מערכות מדינה ופועלים ברשויות המקומיות ובוועדות האזוריות".

מה שאתה אומר הוא שאתה, כמפקד משטרת ישראל, ניצב מול כוחות חזקים מאוד שעל חלק מהם איננו קוראים כלל בעיתון.

"על חלק גדול מאוד אנחנו לא קוראים בעיתון".

והכוחות הללו מנסים להגיע לשולחן הממשלה.

"אין ספק".

הם מנסים להשתלט על כלי תקשורת?

"העובדות מדברות בעד עצמן. גם בעלות על עיתון היא בעלות על תשתית מדינה".

האם גורמים בעייתיים מנסים להשתלט על מערכות ממשל חשובות? רשות המסים, למשל.

"החמור במה שקרה ברשות המסים הוא שבעלי עסקים השיגו השפעה על מינויים בתוך הארגון החיוני הזה. הם הצליחו לקבל נגישות לחומרים, להגיע להשפעה על מקבלי ההחלטות ולבסוף לקבל החלטות בנוגע לאינטרסים שלהם. על כן, מבלי להתייחס לתוצאות הפליליות שלה, פרשת רשות המסים כפי שאנו מבינים אותה היום, היא השתלטות על ארגון לאומי".

אתה אומר דבר מסמר שיער. אתה אומר שגורמים אפלים הצליחו להשתלט על מערכת ממלכתית חיונית בישראל.

"בפירוש כך. זה איום אסטרטגי. זה לא עניין של חשוד זה או אחר, אלא איום אסטרטגי. כל מי שיש לו ראייה כוללת וכל מי שאוהב את מדינת ישראל צריך להבין שאסור שפרשה כזאת תתרחש שנית. אסור שזה יקרה שוב. בטח לא ברשות המסים אבל גם לא במערכות מדינה אחרות".

ובכל זאת, כלי תקשורת רבי השפעה ניהלו מסע-צלב נגד חקירת המשטרה בפרשת רשות המסים. מקרי או לא מקרי?

"אני סבור שלכל דבר יש כוונה. לכל דבר יש כוונה".

האם פירוש הדבר הוא שלהון-שלטון יש צלע שלישית ושמה עיתון?

"אני זוכר ביקורת שהיתה בתקשורת על כך שהמשטרה מתערבת בהפרטת בז"ן. אבל זה לא שהמשטרה מתערבת. המשטרה באה ואומרת, יש פה תשתית לאומית, הפריטו אותה, הולכים למכור אותה, זה עובר לגוף כזה או אחר שבעתיד עלול להעביר לגוף נוסף. אם לא נטיל מגבלות בהפרטה נמצא את עצמנו בעוד עשר שנים כשבחברות שהן בבחינת תשתית לאומית ישלוט מישהו שאף אחד לא מכיר המתגורר באיזו מדינה אפלה. האם התרחיש הזה הזוי? לא, הוא לא הזוי. המדינה שלנו רק בת שישים, היא עוד לא מעוצבת במאה אחוז. דברים עלולים לקרות".

האם אתה מרגיש שיש גורמים בעלי עוצמה בחברה, בכלכלה ואולי גם בתקשורת שיש להם עניין לבלום את המשטרה?

"התשובה היא כן, נקודה".

האם יש מגמה להפריט את המשטרה?

"יש היום גורמים חזקים הדוחפים להקמתה של משטרה עירונית שתהיה כפופה לרשות העירונית המקומית, כמו באמריקה. אני מתנגד לכך בגלל שלושה טעמים. ראשית, משטרה עירונית סותרת את עקרון השוויון. היא תגרום לכך שבראשון לציון, רעננה וכפר סבא יהיה שירות מעולה ובפריפריה שירות מוגבל. שנית, משטרה עירונית תצמצם את היכולת שלנו להסיט כוחות לאירועי ביטחון בשעת הצורך. שלישית, משטרה עירונית תביא להכפפת המשטרה לשיקולים פוליטיים זרים בתוך הרשות המקומית. עם כל מה שאנחנו יודעים על מה שקורה בשלטון המקומי, הכפפת המשטרה לראש העיר היא טעות מסוכנת. בגלל כל הסיבות האלו אני רואה בכך מהלך אנטי-חברתי מובהק – יש פה ניסיון של החזקים להפריט את המשטרה הלאומית. אני רואה את עצמי כנאמן וכמגן של המשטרה הלאומית. משטרה אחת. משטרה השומרת על מדינת ישראל ועל כל אזרחיה של מדינת ישראל".

2 thoughts on “ההפרטה – תשתית לפשיעה

  1. רואה שחורות

    אני מקווה שאתה לא מייחס משקל-יתר לדבריו של זה שנוהג ב-180 קמ"ש ולא מבין מה הבעיה, זה שהגלה את הקצין המסור ביותר שלו למשטרת חברון, זה שהעיף מהמשטרה ניצב שלא הסכים איתו.
    חוץ מכל זה, הוא סותר את עצמו בכיף. אם יש שחיתות שלטונית, הרי שהשארת נכסים גדולים בידי המדינה היא ההפך ממה שצריך לעשות. הוא חושש שגורמים מנסים להשתלט על עיתונים – זה אומר שהתקשורת צריכה להיות בידי המדינה? שמו של "מעריב" ישונה ל-"פראבדה"?
    השווה את בזק של לפני 20 שנה לבזק של היום. ראה את מצבה של הרכבת המוחזקת בידי הממשלה, רשות עם אפס מוטיבציה להשתפר. מי שחושב שהממשלה היא הגורם המתאים לשלוט על הכל, מוטב אם יעיף מבט בשרי הממשלה ובחברי הכנסת. אני מאמין שזה יעבור לו.

  2. י.ש.

    השירות הציבורי ברמה נמוכה ולא יעיל לכן ההפרטה דרושה. במדינה מתוקנת לא מוכרים נכסי מדינה בזול אלא במחיר ראוי. אין להאשים את ההפרטה אלא את המשטר המושחת ואת המשטרה שאיננה מצליחה להתמודד עם הפשע המתוחכם וגם הפחות מתוחכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *