אתמול התקשר אלי ידיד ותיק ואמר שהוא חייב לתת לי לשמוע משהו נורא חשוב.
אמרתי שאקפוץ אליו היום אבל בסוף לא הסתייע.
הערב הוא התקשר שוב ושאל אם בסדר שיבוא אלי ויתן לי את זה.
אמרתי בסדר והוא בא.
קישקשנו קצת והוא נראה מאד נרגש.
נתן לי דיסק ושתי שקיות עם דוגמיות נוזל.
אמר שחשוב שאשמע את הדיסק. שזה נורא מעניין. הציע שגם אשתי תקשיב.
נתן לי כרטיס ביקור ועליו השעה והתאריך שקבענו לדבר.
הכנסתי את הדיסק למחשב. וככה זה מתחיל.
היי. שמי קובי אבישר ונמצאת איתי ליאל, אשתי והשותפה שלי בעסק.
בדקות הקרובות נחלוק איתכם את המידע הכי חשוב ששמענו בעשור האחרון.
אני יודע שזו הצהרה רצינית אבל זה מה שאיפשר לנו לייצר תזרים מזומנים של מעל מאתיים אלף שקל בחודש, החל מהצ'ק השמונה עשרה.
כאן הפסקתי את הדיסק וכמעט בכיתי.
הבנתי מייד שמדובר ברשת של שיווק רשתי.
הידיד הזה הוא בעל תואר שני בפיזיקה, מתכנת בכיר בחברת הייטק ואדם טוב.
אני בהלם שגם הוא נפל ברשת הזאת. אבל יותר מזה, הוא מכיר אותי, את הערכים שלי ואת הפעילות האינטרנטית שלי נגד השיווק הרשתי. ובכל זאת הוא היה מספיק עיוור כדי להציע לי את זה.
כתבתי לו כך:
אנשים העוסקים בשיווק רשתי מגייסים את הקשרים החברתיים שלהם והופכים אותם ליחסים מסחריים. אני לא מעוניין ביחסים כאלה איתך ולא עם אף אחד אחר קרוב אלי.
חבל נורא שפנית אלי.
אני עדיין מתקשה להאמין שאדם חכם כמוך נפל ברשת הזאת.
אני מקווה מאד שיום אחד תבין את הצרה שבה אתה נמצא ומכניס אליה אחרים.
כשתבין, אתה מוזמן לחדש את הקשרים איתי.
בינתיים, אל תתקשר.
אני חוזר. אל תתקשר. גם אל תכתוב.
אם חברים, ידידים או קרובי משפחה שלכם עדיין לא יצרו איתכם קשר ולא ניסו לגייס אתכם לאחת הרשתות של השיווק הרשתי, ואם אתם עדיין לא מכירים את שיטות הגיוס שלהם, אתם מוזמנים להאזין לקובץ שהפקתי מהדיסק. 11.5 מגה – 12:30 דקות.
אני עדיין בהלם מהעניין.
חבל שלא הקשבת להם. היית נהנה. מידע חשוב כמו זה שהיית מקבל באמת לא היית שומע בשום מקום:
למשל העובדה שהחברה האלו לא מוכרים מוצר. זה מה שהם אמרו לאחי שניסו לשכנע אותו. כשהוא שאל מה זה הדבר הזה שהוא מחזיק ביד ואמור לשלם עליו, נאמר לו שזה אומנם הג'ל אבל הוא לא משלם על מוצר וכשהוא יכנס לעניין וימכור, הוא לא ימכור את הג'ל. אמנם הג'ל יעבור ידיים תמורת כסף, אבל זה לא המוצר שנמכר.
הבטחנו להם שנצטרף אליהם ברגע שנהייה חכמים מספיק להבין את השפה שהם מדברים בה.
חנן, התגובה שלך לא קצת מוגזמת?
גם אני חושב שMLM פוגע ברקמת חיי החברה ומכניס מתח מיותר לחיים שאחרי שעות העבודה. לפני שנים ראיתי גם אל"מ במיל' שניסה למכור מגנטים…באמת מעורר מחשבות נוגות.
לא הזכרת שנדרשת "השקעה" (….) של אלפי שקלים בקניית "ערכת משווק" והתחייבות חודשית של הזמנות כדי "להנות" מהתמלוגים. פרייארים לא מתים, רק מתחלפים – והקלישאה השחוקה הזאת מעולם לא הייתה נכונה יותר בMLM. שימו לב שבMLM תמיד מוכרים מוצרים שאינם באמת נדרשים, ואינם מוכחים רפואית או מדעית (אזי לא היה שום צורך בשיווק רשתי כדי למכור אותם בשוק החופשי, שמעריך חדשנות והישגים מדעיים ומתגמל בהתאם).
יש עוד כמה פרמטרים לזיהוי השיטה והמוצרים, אולי שווה לכתוב על כך בנפרד (לתשומת לב אלו שרוכשים כדורי נפטלין פשוטים במחירים מפולפלים כדי להמיס אותם במיכל הדלק ו"לחסוך" בצריכת הדלק…).
ואולם לדעתי, העלאת הקובץ להאזנה אצלך תעזור לבני הזוג הנ"ל להגביר את המכירות ואת המודעות הכללית למוצר שלהם. אולי כדאי להעביר את התגובות לעמוד של הקובץ, כדי למנוע נזק נוסף.
עוד לא הקשבתי לקובץ, אבל אם זה מה שאני חושב שזה, אז היתה בלייף האקר של נענע כתבה על הצד הפיננסי (עם תגובה של אחד המשווקים בסוף): http://mymoney.nana10.co.il/Article/?ArticleID=424589&sid=130
גם אני איש הייטק ולאחר שפוטרתי בתקופה הקשה של ההייטק ב – 2002 גם אני נסחפתי לחברה כזו ולא הצלחתי. ואני רוצה לומר לך שכלכלית, למרות ההשקעה הראשונית – אם אנשים לא היו מפחדים להכנס לחברות הללו, כולם היו מרוויחים. אבל בגלל אנשים שחושבים כמוך (ואני לא מאשים אלא פשוט מציין עובדה – זו כמובן זכותך לחשוב מה שתרצה) רבים נכשלים. הבעיה היחידה במקומות הללו זה חוסר האמון בשיטה. הרי מתמטית וכלכלית כולם מבינים את העיקרון. הבעיה היא פסיכולוגית בלבד.
פישנזון – "כולם היו מרוויחים"? איזה כיף לדעת שיש אנשים כל כך נאיבים כמוך שרואים את העולם בוורוד. עשית לי את היום.
מצד אחד – קצת בעייתי בעיניי שאתה חושף כאן שמות מלאים של אנשים.
מצד שני – אני מבינה את הקטע של לנתק קשרים עם אנשים כאלה. מצאתי את עצמי מנתקת לפני שנה ומשהו קשר עם חברה שנסעה להודו ו"מצאה את עצמה", ומאז כל הקשר בינינו התמצה בכך שמפעם לפעם, היתה מנסה לשכנע אותי להירשם ("בהנחה") לסדנאות תקשור/רייקי/כוסאמו שהיא מעבירה.
לגלעד – מאחר ופנו אלי ה-מ-ו-ן אנשים כאלו יצא לי לבדוק. יש לא מעט מוצרים שקבלו אישורים של ה-fda ורשויות אחרות. זה לא מדויק שמוכרים אותם כך כי אי אפשר אחרת. זו שיטה שנעשה בה שימוש פעם אחת (לא זוכר מי היו הראשונים) ומאז זה הפך לטרנד מטופש.
עדיין מדובר בנושא מרגיז שאין בו צורך אבל לפחות שנדע להחליט למה זה מטופש. האישור קיים, השיטה מעיקה.
לפישנזון – זה שבתאוריה כולם יכולים להרויח לא אומר שהפרקטיקה נכונה. מכירה היא פסיכולוגית. אנחנו לא באמת צריכים 90% ממה שיש לנו בבית. השיטה הזו נכשלת בארץ כי היא לא מתאימה לארץ. היא גם לא מצליחה כל כך בחו"ל, פשוט יש יותר אנשים שם. אי אפשר להגיד "לו הייתם קונים הייתי מרוויח" ולומר שזו הבעיה של השיטה כי מכירה קיימת בכל מקום ובכל רגע: אינטרנט, קניונים, צידי הכביש. השיטה נכשלת כי היא לא עובדת על אנשים אז היא לא יכולה להיות שיטה טובה.
זיו – גם אתה נופל בטרמינולגיה?
לא אמרתי שאלו מוצרים שלא מאושרים לשימוש, אלא כאלו שהם נטולי תועלת מוכחת. למשל הג'ל הנ"ל, סביר להניח שהוא מקוטלג כתוסף מזון – לא מויק (אולי) אבל בטוח לא מועיל. יש אישור של הFDA, אז מה? זה לא מבטיח יעילות מדעית.
קיים שימוש בד"כ בשרלטנות פסוואדו מדעית כדי להסוות את העובדה שמדובר במוצרים חסרי תועלת.
לא מזמן נתקלתי בדיון מאוד משעשע בנושא גלולות לחיסכון בדלק – המהנדס נימרוד מלר מקעקע את הטענות ומציג מתודולוגייה יעילה לאבחון המוצרים הללו והצבת העובדות בפני המשווקים –
http://www.jeepolog.com/374.html
מאלף.
"כולם היו מרוויחים" ?!
על חשבון מי?
זה קצת נוגד את ההיגיון.
אז אגיד לך על חשבון מי, על חשבון ה"דור" האחרון שנכנס כשהשוק מוצה עד תום.
על חשבון אלו שנכנסים, משקיעים הרבה כסף ובסוף מרימים ידיים ומדחיקים את הנפילה שלהם.
וגם מי שכן מרויח, משתדל לא לספור את השעות שהוא מקדיש לנושא.
כי אז היה מגלה שהרווח שלו לפי שעה לא גבוה מהשכר הרגיל שלו.
וזה בניגוד למה שמנסים לשכנע אותנו, שזו הכנסה נוספת מעסק ש"עובד עבורך".
כי אין מתנות חינם.
ועוד לא דיברנו על המחיר האישי, שנוצר בשל ביטול הזמן הפנוי שמלכתחילה יועד בעיקר למשפחה.
Pingback: The Daily Dolly 26/03/2008 at The Daily Dolly
השיווק הרישתי קיבל דימוי שלילי בארץ,
מהסיבה הפשוטה , שנהוג בו מדיניות של דלת פתוחה, לכן נמשכים אליו הרבה רמאים וחולמנים ….
אבל גם בעסקים הרגילים יש הרבה מאוד רמאים, נוכלים ושקרנים, כל אחד מאיתנו שמע סיפור או ניפגע אישית מבעל עסק רמאי.
לכן בכל עסק שנכנסים לעבוד בו בין אם זה עסק של חברה רגילה ובין אם זה עסק של שיווק רישתי, תמיד כדאי לברר על האמינות של בעל העסק.
בכל אופן הדעה של רוברט קיוסאקי- מחבר הספר "אבא עשיר אבא עני", שונה משלכם, למרות שהוא נעשה מולטי מיליונר דרך העסקים המסורתיים(הרגילים).
וזה מה שהוא כותב בספרו "בית ספר לעסקים":
"שיווק רישתי זו הדרך הדמוקרטית ביותר ליצירת עושר, ככול שאתה מתמקד בהצלחות של השני כך אתה מצליח יותר, לעומת שיטת העסקים המסורתית שבא כל אחד דוחק את המתחרה שלו לצד ולא נותנת הזדמנויות לעסקים חדשים קטנים לצמוח. וגם מעסיקה עובדים רבים על שכר נמוך שלא מספק את העובדים אבל סביר בשביל שלא לגרום להם להתפטר. (לעומת הרווח השמן של בעל העסק).
מלבד זה השיווק הרישתי נותן למשווק ניסיון עיסקי יקר ערך, שלא נילמד בשום אוניברסיטה למינהל עסקים, לכן אני ממליץ לכל מי שרוצה לפתוח עסק בדרך הרגילה, יתחיל קודם 5 שנים עם שיווק רישתי, ואח"כ, כמעט מובטח לו שהעסק הראשון שיקים לא יפשוט רגל כמו 95% מכל העסקים החדשים שנפתחים.