לפני שנתיים פרסם Derek Powazek פוסט מאד חשוב בשם Embrace your bottom
בפוסט הזה הוא קורא למעצבי אתרים להתייחס ברצינות לחלק התחתון של הדפים באתר.
הוא מתאר את המצב הרגיל שבו החלק העליון, "מעל לקפל המסך", מאד צפוף.
בצד יש כל מני ניווטים וכאלה.
ולמטה יש שממה. לפעמים איזה הודעת זכויות יוצרים ותנאי שימוש.
הוא אומר שלמטה יש אין סוף מקום שבו אפשר להציע למבקרים המון תכנים ואמצעי ניווט בתוך האתר ומחוצה לו.
זכרתי את הפוסט הזה כשתיכננתי את אתר שתיל החדש.
בכל דף, בחלק התחתון, יש עד שישה איזורים של ניווט ותכנים.
חלקם קשורים לתוכן הספציפי שבו צופים כרגע, וחלקם קישורים לתכנים נוספים באתר ומחוצה לו.
אחד הדברים הנחמדים שם למטה זה החלק "קיצורי דרך". אלו למעשה תגיות, אבל אני אני לא רוצה לבלבל את המבקרים באתר עם מלים מסובכות. בכל דף שהתכנים שלו תויגו, יופיעו התגיות עם קישור. לחיצה על הקישור מובילה לרשימת כל סוגי התכנים באתר המכילים את התגית. עוד קליק מוביל לרשימת כל התכנים מאותו סוג המכילים את מילת המפתח.
ארגונים שמפרסמים עדכון או אירוע זוכים לחשיפה בכל הדפים באתר ומקבלים הזדמנות לצפיה בלי שהמבקרים יצטרכו לחפש את הרשימות מתחת לסעיפים שונים בתפריט.
היה לי כיף במיוחד להוסיף היום את רשימות האירועים, העדכונים והבלוגים. כל כך שמחתי שבחרתי בדרופל שבעזרתו הפקתי את הרשימות האלה בלי לכתוב שורה אחת של קוד, אלא רק בעזרת ממשק הניהול.
הנה הדף באתר שמסביר מה יש למטה.
השאלה המעניינת היא איך לחנך את המבקרים באתר להתסכל גם למטה.
הבחירה בדרופל בהחלט מוכיחה את עצמה, כמו ג'ומלה יש למערכות האלה גמישות ויכולות מופלאות.
אני בונה עכשיו אתר עם חברה מסחרית והנוקשות של המערכת הסגורה שלהם פשוט נוראית.
בגוגל רידר יש לפעמים אפקט שהדף מתחיל מלמטה ואז עולה מעלה (או יורד למטה, תלוי למה אתה מתיחס)
הרעיון הוא לראות קודם את תחתית הדף לשבריר שניה ואז יש תנועה שנעצרת בכותרת, ככה אתה מודע מאד שיש עוד דברים שכרגע לא על המסך.
בקשר לבנייה בדרופל – בתור אדם מהתחום ישנם יתרונות וחסרונות, היכולת "לאלף" את המערכת להגיע לסוג הדברים שחנן עשה אינה טריוויאלית ואני בטוח שגם שתיל הקריבו הרבה בשביל לבסס את האתר על תשתית שבאמת יכולה לגדול עם צרכיהם.
יפה לראות שניתן להשתמש במערכת באופן יצירתי ולממש רעיונות ומתודולגיות ווב חדשניות בעזרת התשתית הזו.
ועכשיו אחריי שאילפת את דרופל מה שנשאר זה רק הלקוחות שלך…
כמו שאדם נבון אמר לי פעם…
טכנולוגיה זה קל – אנשים זה כבר סיפור אחר לגמריי