לפני כמה זמן בעת לילה מאוחרת התחלתי לשוטט בהתחלת הכתיבה שלי בבלוג הנוכחי.
נזכרתי שפעם כתבתי גם פוסטים של שורה אחת. הנה יום לדוגמה.
העתקתי את הפורמאט מ Dave Winer. הנה אותו יום אצלו.
דייב ויינר, שהוא אחד מגיבורי האינטרנט שלי, הבין שלפעמים כל מה שאתה רוצה לכתוב זה שורה אחת קצרה וקישור. ואין שום צורך בכותרת למשפט אחד.
את זה הוא הבין הרבה לפני שטוויטר נוצר.
טוויטר נוצר בהשראת ה SMS. ל SMS אין שורת כותרת – רק תוכן.
למה בעצם צריך שורת כותרת?
שורת כותרת נועדה כדי להסביר "מה יש בפנים".
כתיבת שורת כותרת דורשת כישורי תמצות. אם רוצים שיפתחו את "מה שיש בפנים" כתיבת שורת כותרת דורשת כישורי כתיבה ושכנוע.
כתיבת שורת כותרת דורשת מאמץ, שלאנשים אין תמיד כח לגייס.
כתיבת שורת כותרת טובה היא הוכחה ליכולת הכתיבה. היא מצביעה על איכות.
(אולי בגלל זה מעצבי אתר הבלוגים רשימות קבעו, במודע או שלא, שגם לתגובות יהיו כותרות, ולא רק לפוסטים.)
לפעמים גם אין כלום בפנים ושורת הכותרת יכולה להכיל את כל התוכן.
נתן זלדס, לשעבר מאינטל, המליץ לכתוב אימיילים קצרים עם כל התוכן בכותרת ולציין שאין כלום בפנים. ראו המלצה מספר 7 ברשימה The 10 Commandments of Email According to Intel
היום אנחנו כותבים תכנים בפייסבוק ובטוויטר שאין להם כותרת.
היום כבר לא מובן מאליו שצריך כותרת.
מי אמר שפייסבוק וטוויטר הם עניין טריואלי? ומי אמר שיש שם תוכן?
1. אולי בגלל זה לא ממש צריך כותרת.
2. הכותרת היא הכותב עצמו.
נהפוך הוא: מה שצריך הוא רק הכותרת – לא צריך תוכן. מה שכותבים בטוויטר, בפייסבוק וב-subject של המייל הוא הכותרת בלבד – בלי התוכן.
חנן, בדיוק בגלל זה הקדשתי משהו כמו 13 שעות (יקרות) מחיי ע"מ "לעצב" קטגוריה מיוחדת בבלוג שלי שנקראת "זוטות" – הפוסטים בקטגוריה הזו לוקחים פחות "מקום" ולפעמים הכותרת היא בעצם התחלת המשפט שהוא הפוסט כולו או היא המשפט עצמו בצירוף לינק.
אולי זה עניין של גיל, או של תחושה של אסתטיות שעוצבה בתקופה אחרת, אבל ללא כותרת עבורי פוסט שכתבתי איננו גמור. עד שיש לפוסט כותרת, אינני חש שירדתי לסוף הכוונה של עצמי. לפעמים הכותרת של פוסט ברורה לי לפני שאני מתחיל לכתוב, אבל לפעמים רק בסיום הכתיבה אני מסוגל להבין מה רציתי להגיד, ואז אני זקוק לכותרת כדי לשכנע את עצמי שאכן הצלחתי (פחות או יותר, כמובן) להביע את עצמי כפי שהתכוונתי.
מסתבר, שכנראה צריך היה כותרת, שאם לא כן מדוע יש כותרת?
מי שקורא באמצעות RSS Reader רואה קודם כל את כותרות. במציאות של זרם מידע רב, אין לך דרך טובה יותר לראות מה מעניין אותך, אלא באמצעות עיון בכותרת, ואח"כ להעמיק אם תרצה.
לא כך?