לפני המון שנות אינטרנט היינו צריכים לבדוק כל אתר חדש בכל גרסאות הדפדפנים כדי לוודא ששום דבר לא נשבר. כמובן ששנאנו את זה, ובייחוד את האיכספלורר. ואז הגיעו ג'פרי זלדמן וחבורתו והקימו את ה Web Standards Project כדי שכל הדפדפנים יציגו דפי אינטרנט על פי תקן קבוע ולא נצטרך להתאים אותם לכל דפדפן בנפרד.
Fast Forward לימים אלה.
עכשיו יש מלך אחד שקוראים לו פייסבוק ואנחנו צריכים להתאים את האתרים שלנו בשבילו, כדי שנוכל לשתף אותם בפייסבוק על פי הדרישות שלו.
לדוגמא, כדי להציג את התמונה הנכונה כשמשתפים קישור, צריך להתאים את הדף לדרישות של פייסבוק. כתבתי על זה לפני כמה חודשים. (איך לגרום לפייסבוק לזהות תמונות בדף)
הילוך מהיר? יותר כמו Flashback.
אם תסתכלו באופן שבו פייסבוק מזהה את דף הכניסה של אתר מוזיאון המדע, תראו כמה הודעות שגיאה.
פייסבוק מזהיר שחסרים נתונים: כותרת, סוג, תמונה וכתובת.
כאשר הסתכלתי בדף המסביר מה צריך להיות כתוב שם, Open Graph protocol, פתאום שמתי לב למשהו.
בעצם, מה שפייסבוק עושים זה להכריח את העולם (שרוקד על פי החליל של פייסבוק) לקדם את הרשת הסמנטית.
ומה היא הרשת הסמנטית?
ברשת הסמנטית, דפים מכריזים על התוכן שלהם כך שאפשר לדעת מה יש בהם בלי לקרוא את התוכן בעצמו. לדוגמא, מה הוא סוג התוכן. האם זה פעילות, עסק, קבוצה, ארגון, אנשים, מקום או מוצר?
טים ברנרס לי, כותב על הרשת הסמנטית : "הרשת הסמנטית תהווה מבנה לתוכן בעל משמעות של דפי האינטרנט, ובכך תיצור סביבה שבה תוכנות שמשוטטות בין דפי אינטרנט יוכלו בקלות לבצע משימות מתוחכמות לטובת המשתמשים"
אז מצד אחד, מעצבן אותי לרקוד על פי החליל של פייסבוק.
מצד שני, אם זה מה שיגרום לרשת הסמנטית להתרומם, למה לא?
עדכון: מסתבר לי שההבנה האינטואיטיבית שלי לגבי המהלך תואמת את המציאות. פייסבוק מפשטים את יישום הרשת הסמנטית והפעילים בתחום לא לגמרי מעקמים את האף. הנה מאמר שמתאר את המהלך.
אתה רוקד לחליל של פייסבוק כי הם מנסים ליישם את הסטנדרטיזציה הזו, באותו האופן בו אתה מארגן את האתר כדי שיופיע בגוגל בצורה הכי אופטימלית.
אם יהיו עוד שירותים שינצלו את הגרף הפתוח אתה תתעצבן פחות?
זה בערך מה שניסיתי להגיד לך בתגובה לפוסט ההוא.