לפני שנה החלטתי לעשות שינוי בחיים המקצועיים שלי והתחלתי ללמוד ספרנות.
מדי פעם אנשים שואלים אותי האם אני רוצה להיות ספרן ואני אומר שלא ואז הם מרימים גבה ואז אני מסביר. הם גם שואלים "למה ספרנות ולא מידענות?". בסוף הפוסט אני עונה גם על השאלה הזאת.
לב ההסבר הוא המושג מטה-דטא, Metadata, מידע-על-מידע.
כבר באלף הראשון יצרו ספרנים קטלוגים של מצאי הספריה. קטלוג של ספריה מכיל מידע-על-מידע.
ספרנים היו הראשונים שניהלו מידע על ידי שימוש במידע-על-מידע.
עד שהגיעו המערכות הממוחשבות לניהול ספריה, ספרנים ניהלו מידע-על-מידע בעזרת כרטיסיות.
במערכות המידע של היום נעשה שימוש רחב ועמוק במידע-על-מידע. לדוגמה – אתרי קניות, אתרי חדשות עם קטגוריות ותגיות, מנועי חיפוש, מאגרי מידע ועוד ועוד.
ספרנים הם המומחים העיקריים בכל הקשור למידע-על מידע ובכל הקשור בהנגשת מידע למשתמשים.
מאז המאה ה-19 ספרנים עוסקים באינטנסיביות בשאלה איך לכתוב מידע-על-מידע כדי לסייע למשתמשי המידע להגיע אליו במהירות ויעילות. הם עושים זאת ברצינות והתלהבות שלאנשים מחוץ למקצוע קשה להבין.
נקודת המוצא של מודל FRBR לקיטלוג הן משימות המשתמש, לא מטרות הספריה או האופן ה"נכון" שבו צריך לקטלג. הכל חוזר בסוף למשתמש.
משימות המשתמש הן פשוטות ובהירות. למצוא, לזהות, לסנן, להשתמש. find, identify, select and obtain
תחשבו על כל חיפוש שאתם מבצעים באינטרנט:
למצוא – כותבים מונח חיפוש או בוחרים סוג מוצר באתר קניות
לזהות – רואים אילו תוצאות מתאימות לצורך שלכם
לסנן – להוסיף מילות חיפוש כדי לקבל תוצאות יותר מתאימות או לבחור טווח מחירים באתר קניות
להשתמש – קליק
פעם, כשלימדתי איך לחפש באינטרנט, לימדתי איך לבצע את אותו סדר פעולות. כשלמדתי על משימות המשתמש של FRBR בלימודי הספרנות, הרגשתי אינטואיטיבית כמה הוא נכון וכמה הוא מתאים לאופן החשיבה שלי. העמקה במודל מראה עד כמה הבעיה היא לא פשוטה.
על ידי לימודי ספרנות אני רוצה לכוון את עצמי לעבוד בחברות תוכנה שעוסקות במידע-על-מידע. השנה עבדתי בחברה שמפתחת תוכנה ליצירה אוטומטית של מידע-על-מידע מתוך חדשות עסקיות.
אני מעריך שבהמשך אמשיך לעבוד בחברות אחרות בתעשיית המידע.
אם הגעתם עד לכן תשמחו לדעת שאתם יכולים לעזור לי למצוא את העבודה הבאה שלי. הציצו בפרופיל שלי ב LinkedIn.
שאלה נפוצה ששואלים אותי היא "למה ספרנות ולא מידענות?". בקצרה – ספרנים מארגנים מידע ומשרתים צרכני מידע. מידענים מחפשים מידע עבור צרכני מידע. גם ספרנים מחפשים מידע עבור צרכני מידע אבל לרוב לא ההפך.
אני שואף להיות בצד שמארגן את המידע עבור צרכני המידע, לא זה שמחפש את המידע.
ועוד משהו על ספרנים. המטרה שלהם היא להנגיש מידע. לדוגמה, הצילום למעלה. חיפשתי צילום של כרטיס קיטלוג בעברית ולא מצאתי. שלחתי מייל לספריה הלאומית ולמחרת קיבלתי צילום שדניאל ליפסון, ספרן יעץ ומשאבים דיגיטליים, צילם במיוחד בשבילי. פשוט כיף.
An old pond.
A frog jumps in –
Click!
ראיתי את זה לפני כמה ימים בפינ טרסט, נראה לי שתאהב:
Metadata is a love note to the future
https://www.flickr.com/photos/sarahseverson/6245395188/
נהדר!גם אני מחפשת ללמוד את זה בגיל 50…איפה לומדים?