איך AI הציל אותי

By | 10 באוגוסט 2024

התחלתי לעבוד כמתכנת ב 1985 וכבר אז הבנתי שאני לא מתכנת טוב. אני מבין טוב מאוד את המחשב אבל כדי להיות מתכנת טוב, צריך להחזיק בראש במקביל את כל שפת התוכנה, את ה Data, את הסביבה ואת כל התלויות והמשמעויות של התוכנה. יותר מדי בשביל מישהו עם ADHD לא מטופל. אז עוד לא ידעתי שיש לי ADHD.

כשהתחלתי לתכנת HTML אמרתי שאני אוהב את השפה הזו כי אין בה IF.

כשהייתי צריך לתכנת כי לא היה מישהו אחר, נאבקתי והייתי צריך לחפש תשובות במנועי חיפוש ולשאול בפורומים וכאלה דברים. הצליח, אבל קשה.

כשעבדתי עם שאולה הייטנר בהקמת הארכיון ההיסטורי של קריית אונו היתה לנו מטרה לשבץ את המטא-דטה בקבצי ה PDF של הארכיון. השפה שהכי הכרתי היתה PHP אבל לא הצלחתי לממש את הצורך בשפה הזאת. לא היו חבילות שידעו לטפל טוב ב PDF. חיפושים הבהירו לי שיש חבילה מתאימה לשפת Python אז חרקתי שיניים ובקשיים לא מעטים מימשתי בשפה חדשה. שוב, אני לא אידיוט אבל גם לא מתכנת מי יודע מה.

כשהקמתי לפני שלוש שנים את אתר תולדות הדיגיטל בישראל הייתי זקוק לתוכנות. אז כבר היה ChatGPT ויכולתי לבקש ממנו קוד Python שיעזור לי בתהליכי ההכנה וההעלאה של הקבצים.

וכך נגמר סיפור התסכול שלי עם כתיבת תוכנה.

מכיוון שידעתי מה אני רוצה שהקוד יעשה, והעבודה של מתכנתים זה לדעת לבקש מהמחשב שיעשה דברים, יכולתי פשוט לבקש. ואם זה לא עבד? יכולתי להדביק את הודעת השגיאה והוא יתן לי פיתרון.  רציתי שהוא יעשה משהו קצת שונה? פשוט ביקשתי. וברור שלא הכל היה מושלם ועדיין לא מושלם.

לפני שנה התחלתי לעבוד כארכיונאי בבית בנימיני לקרמיקה עכשווית. קיבלתי עשרות אלפי קבצים שהייתי צריך לעשות בהם סדר. בלי קוד "תפור לפי מידה", העבודה היתה נמשכת אינסוף.

בקשות פשוטות לדוגמה – תעתיק את מבנה התיקיות למקום אחר, בלי הקבצים. תציג את כל הקבצים שיש להם בדיוק אותו אותו גודל.

בקשות יותר קשות – תעבור על רשימת שמות בקובץ מסוים ותבדוק אם כל שם נמצא בקובץ אקסל, בגליון "שמות" בטור A. תעבור על אותה הרשימה ותשלח כל שם בשאילתא ל API מסוים ותציג את מספר התוצאות שחזרו.

בעבודה בבית בנימיני גם ביקשתי מה AI תוכנות ב Google Script ו Excel Office VBA. כשבחרתי לעבור מגוגל לאקסל, פשוט נתתי לו את הקוד של גוגל וביקשתי "תעשה לי כזה באקסל". לא הייתי צריך לדעת מראש אף אחת מהשפות האלה. אבל בתור מי שמכיר המון שפות, יכולתי להתבסס על קוד קיים שענה על הצורך שלי ולא ללמוד את השפה מהתחלה ולהעתיק ולהדביק דוגמאות מכל מני פינות באינטרנט.

לאחרונה נשכרתי לעשות פרויקט בספריה של אסיף – המרכז לתרבות אוכל בישראל. ביקשתי מ AI את הבקשה הבאה:

– קרא קובץ עם רשימת מונחים
– השאר רק אחד מכל מונח
– קבץ את המונחים לקבוצות על פי מילה משותפת
– אל תציג קבוצות עם מונח אחד
– מיין את הקבוצות לפי א'-ב'
– מיין את המונחים בתוך כל קבוצה לפי א'-ב'
– כתוב לקובץ חדש

כמה זמן היה לוקח לי לכתוב את זה בעצמי? המון. עם AI לקח לי עשר דקות להגיע לתוצר שרציתי.

היום פרסמתי את ארכיון ה BBS הישראלי. בקובץ שקיבלתי היו יותר מאלפיים קבצים, כולל קבצים מכווצים בתוך קבצים מכווצים בתוך קבצים מכווצים. היתה עבודה לא מועטה, אבל בלי AI לא הייתי מתחיל אותה כי הייתי יודע שכמות המאמץ שאדרש להשקיע תהיה לא סבירה, כי אני עושה את הכל בהתנדבות ולא במסגרת עבודה שמשלמים לי עליה.

כל מי שמסביבי כותבים על למה AI לא יכול באמת לחדש ולמה התוצרים שלו גרועים. החוויה שלי היא ש AI מצוין בשביל הדברים ה"רגילים".

במאמרו המצויין How I Use "AI" כותב Nicholas Carlini:

"כמעט הכל נעשה על ידי מישהו אחר בעבר. כמעט שום דבר שאתה רוצה לעשות הוא חדש באמת. מודלים לשוניים (LLM) טובים בצורה יוצאת דופן במתן פתרונות לדברים שהם ראו בעבר."

המאמר מצוין (וארוך) אבל אני מציע לכם לקרוא את כולו.

אני יודע ש AI למינהו דורש המון אנרגיה להפעלת השרתים ומזיק לסביבה, המודל המסחרי שלו מפוקפק ויש מסביבו המון הייפ מסחרי. בשבילי הוא מכפיל יכולת ואני מקווה שהוא יהיה כאן איתי כל עוד אני אעסוק בתוכנה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *