אני מפעיל את האתר "לא רלוונטי" מאז אוקטובר 2002. לא מעט זמן. התבוננות בסטטיסטיקה של הכניסות לאתר בזמן האחרון עודדה אותי להשקיע קצת בניתוח. בנוסף לכך, 27 באוגוסט 2017 היה היום עם שיא הדפים הנצפים ביותר באתר "לא רלוונטי" (מאז שאני צובר סטטיסטיקות של הביקורים באתר – ספטמבר 2008). באותו יום נצפו 25,703 דפים.
בזמן האחרון התחלתי להסתכל טוב בסטטיסטיקות של האתר ולנסות להבין את מקור המגמה. חדשות! לא הצלחתי לגלות מתאם בין שום דבר שאני יודע ובין הכניסות לאתר. בכל זאת החלטתי להציג את המידע שיש בידי. אולי למישהו יהיו רעיונות או מוטיבציה לחקור לעומק.
הסטטיסטיקות משקפות רק את כמות הכניסות. הסיבה לכניסה יכולה להיות רק ניחוש או חפירה מאד מעמיקה בנתונים.
צריך לזכור שאי אפשר לשייך את מספר הכניסות לאתר לכמות מכתבי השרשרת המסתובבים בישראל. בשנים האלה קרו שינויים טכנולוגיים משמעותיים במעבר מהמחשב השולחני למובייל. השמועות עברו מהדואר האלקטרוני, לפייסבוק ועכשיו לווטסאפ. עיצוב האתר והשימושיות שלו השתנו עם השנים, כמו גם החשיפה לגוגל.
זהו גרף יומי של הדפים הנצפים. המספרים האדומים מסמלים את עשרת הימים שבהם נצפו הכי הרבה דפים. כבר מהסתכלות שטחית רואים שינוי בהתנהגות המבקרים באתר. עד לשנת 2012 רואים מספר ביקורים פחות או יותר קבוע עם תנודות מחזוריות למעלה ולמטה יחד עם קפיצות לשם ולכאן. מ 2009 עד ל 2013 ישנה ירידה קבועה של מספרי הביקורים באתר, עם קפיצות מדי פעם. המספרים 3,4 ו-9 מסמלים שלושה ימים רצופים של המון כניסות שהכניסו את אותם ימים לרשימת עשרת הגדולים. הרזולוציה של הגראף לא מאפשרת לראות שאלו ימים נפרדים.
מאמצע 2016 רואים התחלה של עלייה בכניסות לאתר אבל הפעם ההתנהגות שונה. אין ביקורים קבועים אלא התנהגות תזזיתית. ישנם ימים עם מעט כניסות וישנם ימים עם המון כניסות.
הרשימה הבאה מציינת איזה דף תרם לרוב הכניסות בכל אחד מעשרת הימים "הגדולים". כמו כן, אני מציין את הקשר בין תאריך הפרסום של השמועה ובין תאריך תרומתה לכניסות באותו יום. באינטואיציה שלי יש קשר בין התגובה המהירה שלי לפרסום שמועות "חמות" ובין מספר הכניסות לאתר.
1. 2017-08-27 – מסתובבת בין הבתים בארץ קבוצה של ״רופאים״ מתחזים. שמועה חדשה שמקורה בהודו. פורסמה באותו יום.
2. 2017-07-02 – חיישנים על מחזיק מפתחות שמובילים גנבים לבתיכם. פורסמה באותו יום.
3. 2009-03-25 – תפיצו חייל שנעדר מאתמול כל דקה חשובה. השמועה הופצה לראשונה שנתיים לפני כן, ב-2007, ומשום מה חזרה להסתובב. פרסמתי את הדף שוב ב 2009-03-23 ובמשך שלושת הימים הבאים 24,25 ו-26 הדף הזה תרם להכי הרבה כניסות לאתר.
4. 2009-03-24 – תפיצו חייל שנעדר מאתמול כל דקה חשובה.
5. 2017-01-31 – אקמול עם וירוס Machupo. פרסמתי את השמועה יום לפני.
6. 2015-06-01 – אזהרה חמורה מאגף טכנולוגיות מידע. אזהרת וירוס שפרסמתי 2009 ומשום מה קיבלה תפוצה חדשה ואנשים חזרו לחפש אותה.
7. 2009-04-26 – מס על אינטרנט. מתיחה מוזרה שקיבלה תפוצה היסטרית. פרסמתי אותה יומיים לפני.
8. 2017-06-18 – קרניים קוסמיות יגרמו נזק לגוף דרך הטלפון הסלולרי. שמועה שמקורה באפריקה וקיבלה תפוצה עולמית. פרסמתי באותו היום.
9. 2009-03-24 – תפיצו חייל שנעדר מאתמול כל דקה חשובה.
10. 2017-01-12 – וירוס "הריקוד של האפיפיור". השמועה קיבלה המון כניסות למרות שפורסמה באתר חודש לפני כן.
הגרף ברזולוציה שבועית מראה טוב יותר את ההתנהגות המבקרים באתר משבוע לשבוע. עד ל 2013 השימוש היה באיזו שהיא מחזוריות קבועה ולאחר מכן, כניסות תזזיתיות. הקפיצה הגדולה בצד שמאל היא השבוע שבו שלושת הימים ההיסטריים בסוף מרץ 2009. השבוע עם הכי הרבה כניסות.
הגרף ברזולוציה החודשית מראה את המגמות. מאז 2016 רואים מגמה משמעותית של עליה בביקורים באתר.
הסבר? אין לי. אם מישהו ירצה לעשות עבודה רצינית על הסטטיסטיקות של "לא רלוונטי", אשמח לאפשר גישה לאנליטיקס.
ולסיום, תשובה לשאלה שאני נשאל שוב ושוב – "מה המכתב הנצפה ביותר בכל שנות קיומו של האתר"?
במקום הראשון עם 146,000 צפיות – דניאלה פסקו, הסטודנטית החולה והמסכנה מרומניה שמשפחתה תקבל 0.01 סנט על כל אימייל שתעבירו.
במקום השני עם 113,000 צפיות – אזהרה חמורה מאגף טכנולוגיות מידע במשרד ראש הממשלה. אזהרת הוירוס שהפכה את תומר שמש לאדם מאד מפורסם. מעניין איפה הוא היום.
במקום השלישי עם 100,000 צפיות – שימו לב לקידומת: 074 – 073 – 072. במקרה של ההודעה הזו, ההמלצה שלי היא "לכאן או לכאן".
במקום הרביעי עם 64,000 צפיות – 70 קמ"ש ברמזור. במקרה של השמועה הזאת דובר משטרת התנועה "לא דייק". ההמלצה – אפשר להעביר.
במקום החמישי עם 52,000 צפיות – קבצנים ברחובות עם מחלה מדבקת (שפעת עופות פרוסטטית). המצאה נהדרת (משנת 2005 !) שכורכת במעט מלים את כל מה שמפחיד אנשים – קבצנים, מחבלים, מחלות.
לסיכום – יש בפוסט הזה רמזים למגמות יחד עם אנקדוטות נחמדות לסיכום 15 שנות פעילות. האם האתר מסייע להפחתת תופעת השמועות ומכתבי השרשרת? אני לא חושב. מה שאני כן רואה, ומשמח אותי, שבשנה האחרונה יותר ויותר אנשים נהנים מההשקעה ומהמחוייבות שלי. ועל כך אני מודה להם.
ועוד משהו – תודה ענקית לג'ולי סטרולי שמסייעת לי כבר שנים בניהול האימייל שמגיע לאתר ובתשובות לפונים ולפאשה קגן שבזכותו העיצוב החדש והנהדר של האתר.
אני זוכר שחיפשתי בזמנו מתאם כלשהו בין עדכון וריענון מראה האתר לבין הטראפיק – וכמה שרציתי, לא מצאתי כזה.
אני משער שאחת המסקנות לכך היא שרבים ממשתמשי האתר צורכים את התוכן לאו-דווקא בגלישה ישירה, אלא באמצעות קוראי RSS, קריאת התכנים של הניוזלטר או מגיעים מרשתות חברתיות.
לא בדקנו בזמנו את התחום האורגני – אך נראה לי שמיקומי גוגל מעט פחות משמעותיים עבור אתר מהסוג הזה, בעיקר כי אין תחרות והמחפשים מקלידים ביטויי חיפוש מכוונים מראש (כמו שם של מכתב שרשרת ספציפי).
בטח שהאתר מפחית הפצה של מכתבי שרשרת טיפשיים! ולו במעט (אם כי אני עושה כמיטב יכולתי להפיץ.. זאת אומרת את האתר, לא את המכתבים.) למה להמעיט בערכו?